-    Her lar regjeringen en stor sjanse gå fra seg til å heve nettolønnsordningen og gjøre norsk bosatt arbeidskraft konkurransekraftig med evne til å konkurrere om arbeidsplasser på norsk sokkel og i norske farvann. Norske lønns og arbeidsvilkår alene vil ikke gjøre norske sjøfolk konkurransedyktige, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund Hege-Merethe Bengtsson. 

-    Den maritime næringen har også stor betydning for sysselsettingen i Norge, og skaper arbeidsplasser over hele landet. Norge skal leve av havet i fremtiden. 
Den maritime næringen er tiltenkt rollen som av de største økonomiske driverne i nasjonen i dag og i fremtiden og et grunnlag for velferdsstaten.

-    Dnmf krever nå at regjeringens satsinger i Hurdalsplattformen nå må komme til syne.

Foreslås redusert med 44 millioner. 
I stedet for å styrke nettolønnsordningen, foreslås den redusert med 44 millioner kroner.
Begrunnelsen er at oppdaterte anslag viser et lavere bevilgningsbehov enn lagt til grunn i Saldert budsjett

Nettolønnsordningen er lovfestet og skal sikre rekrutteringen av norske sjøfolk. Nivået og den økonomiske rammen for ordningen blir vedtatt i statsbudsjettet. 
-    Det er avgjørende at norsk maritim næring og norsk maritim kompetanse har forutberegnelige rammevilkår. Forslag om stadig reduksjoner av nettolønnsordningen eller en ordning som internasjonalt ikke er konkurransedyktig skaper uforutsigbarhet og går ut over norske arbeidsplasser for norsk bosatte sjøfolk, sier Bengtsson.  

Ordningen sikrer konkurransedyktige rammevilkår både for sjøfolkene og rederier med skip i både NOR og NIS. Ordningen har siden sin innføring bidratt sterkt til å opprettholde norske arbeidsplasser på norske skip, samtidig som den har bidratt til å sikre norsk maritim kompetanse og videre rekruttering av norske sjøfolk.  
Norske sjøfolk, maskin- og elektrooffiserer er navet i den maritime næringen og avgjørende kompetanse for utvikling og innovasjon i hele den maritime klynge. Dette er kompetansen som skal utvikle dagens og morgendagens næringer i havrommet og som skal gjennomføre, utvikle gjennom det grønne skiftet 

Det er derfor helt nødvendig at denne ordningen styrkes og taket fjernes.
Under er noen av postene som er endret i revidert budsjett:

Nettolønnsordningen reduseres med 44 millioner kroner.  
Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til tilskudd til sysselsetting av sjøfolk med 44 mill. kroner som følge av et lavere bevilgningsbehov enn lagt til grunn i Saldert budsjett. Dette skyldes et lavere anslag på antall sysselsatte sjøfolk i ordningen. 
  
Avvikling av ekstra arbeidsgiveravgift fra 1. januar 2025 
Regjeringen har i revidert nasjonalbudsjett varslet at den ekstra arbeidsgiveravgiften for inntekter over 850 000 kroner skal fjernes helt fra 1. januar 2025.  
 
Tilskudd til grønn skipsfart  
Som følge av lavere utbetalinger i 2024 enn forutsatt, foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 26 mill. kroner med tilsvarende økning av tilsagnsfullmakten på posten. Det innebærer at det gis økt handlingsrom, på 26. mill. kroner, for å gi støtte med forpliktelser utover 2024. På denne måten vil den totale potten i realiteten ikke endres. 
 
EUs klima- og miljøregelverk 
Regjeringen foreslår å bevilge 15 millioner kroner for å øke kapasiteten i Miljødirektoratet til å innlemme og gjennomføre nytt klima- og miljøregelverk gjennom EØS-samarbeidet. Dette er viktig for å bidra til at norsk industri får like konkurransevilkår som industrien ellers i Europa. 
  
CO2 – kvotepliktig sjøfart 
Det foreslås at den reduserte satsen for kvotepliktig sjøfart gjennomføres slik at mineralske produkter kan kjøpes med redusert sats fra registrert virksomhet. Den reduserte satsen er ikke trådt i kraft i påvente av avklaring med ESA. 
 
2 mill for å ivareta departementets nye koordinerende rolle for forsyningssikkerhet. 
Gjennom erfaringene fra pandemihåndteringen og konsekvensene av Russlands invasjon i Ukraina, har regjeringen identifisert et behov for at departementene arbeider mer helhetlig og systematisk med utfordringer knyttet til forsyningssikkerhet. Regjeringen har gitt Nærings- og fiskeridepartementet det overordnede ansvaret for å koordinere departementenes arbeid med forsyningssikkerhet. Dette skal bidra til at arbeid med forsyningssikkerhet og samfunnssikkerhet blir mer helhetlig, og at tverrsektorielle problemstillinger blir håndtert på en god måte. Ansvaret innebærer blant annet å koordinere arbeidet med å kartlegge svakheter og sårbarheter i dagens forsyningskjeder, og identifisere mulige mangelsituasjoner for viktige varer og tjenester.  
2 mill for å ivareta departementets nye koordinerende rolle for forsyningssikkerhet. 

Gjennom erfaringene fra pandemihåndteringen og konsekvensene av Russlands invasjon i Ukraina, har regjeringen identifisert et behov for at departementene arbeider mer helhetlig og systematisk med utfordringer knyttet til forsyningssikkerhet. Regjeringen har gitt Nærings- og fiskeridepartementet det overordnede ansvaret for å koordinere departementenes arbeid med forsyningssikkerhet. Dette skal bidra til at arbeid med forsyningssikkerhet og samfunnssikkerhet blir mer helhetlig, og at tverrsektorielle problemstillinger blir håndtert på en god måte. Ansvaret innebærer blant annet å koordinere arbeidet med å kartlegge svakheter og sårbarheter i dagens forsyningskjeder, og identifisere mulige mangelsituasjoner for viktige varer og tjenester.  

Fagskoler, kvalitetsmidler 
Regjeringen foreslår 11,5 millioner kroner til tiltak for kvalitetsutvikling i fagskolesektoren. Ti millioner kroner av midlene er en ekstrabevilgning til tilskuddsordningen for utviklingsmidler til fagskolene. 1,5 millioner kroner skal gå til en kartlegging av utdanningstilbud i nettpedagogikk tilpasset fagskolelærere. 
  
Maritim nasjonal ekspert i Europakommisjonen 
Nærings- og fiskeridepartementet har gitt Norges forskningsråd i oppdrag å administrere arbeidsgiveransvar og faglig oppfølging av en nasjonal ekspert til Europakommisjonen DG Research and Innovation. En nasjonal ekspert er en person som er utlånt fra nasjonale forvaltninger til EUs institusjoner for en avgrenset periode på inntil fire år. Norge har ingen maritim nasjonal ekspert per i dag, og Rederiforbundet er positive til at dette kommer på plass. 
 
Statsstøtten til Langskip utsettes 
Som følge av forsinkelser i CO2-fangstporsjektet på sementfabrikken til Heidelberg Materials i Brevik, utsettes utbetalingen av statsstøtte. Dermed foreslås bevilgningen til Langskip redusert med 900 mill. kroner.  
 
Inntekter fra salg av klimakvoter reduseres med 918 mill kroner 
Som følge av høy kronekurs og lavere pris på klimakvoter, reduseres inntektene fra salg av klimakvoter med 918 mill. kroner til totalt 1909 mill. kroner. 
 
Forsvar – materiellinvesteringer 
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til materiellinvesteringer med om lag fire milliarder kroner for å forsere anskaffelsen av materiell med stor betydning for norsk forsvarsevne. Økningen omfatter anskaffelser til blant annet stridsavgjørende ammunisjon, kampflyanskaffelsen, luftvern, IKT, situasjonsforståelse i tillegg til materiell til Hæren, Forsvarets spesialstyrker og Sjøforsvaret.