Temaet for møtet var innspill til transportkomiteen i forbindelse med nasjonal transportplan.

Fra Dnmf møtte samfunnskontakt og politisk rådgiver Bjørn Thorvaldsen som oppfordret SV i det videre arbeidet å fokusere på kyst og sjø. Satsingen på kyst i NTP er enda lavere enn i forrige plan. Samtidig var det viktig for Dnmf å påpeke at bane og sjø er fremtiden for godsfremføring i fremtiden, og at vi svært gjerne er med på løsninger for å få til dette.
 
Godsalliansen er en nasjonal sammenslutning av 12 aktører innen jernbane-, sjø- og veitransport. Vi arbeider for godsoverføring og en mer bærekraftig transportpolitikk i Norge. I og med at vi er samarbeid mellom mange aktører innenfor de tre viktigste transportformene, fremmer vi prioriteringer som har bred støtte i transport-Norge. 

Nasjonal transportplan er så stor og har så stor innvirkning på samfunnet at det er mer enn bare en transportplan. Derfor er det avgjørende viktig å hensynta også andre sentrale samfunnsmål, som kutt i klimagassutslipp og beskyttelse av uberørt natur. Derfor er det skuffende at planen ikke i større grad har tatt utgangspunkt i disse 
samfunnsmålene og lage planen med såkalt «backcasting» i stedet for framskrivinger av forventet transportvekst. 

Det står klart i Nasjonal transportplan at klimakutt er et mål, men tiltakene som listes er smale. Godsoverføring er ikke nevnt som klimatiltak, til tross for at det å flytte gods fra vei til sjø og bane vil ha stor klimaeffekt. 
Det er positivt at regjeringen har flyttet fokus bort fra store nybygg til økt fokus på 
vedlikehold og utbedring. Vedlikeholdsetterslepet er svært stort innen både jernbane, 
fylkesveier og viktige næringsveier.