Tilskuddsordningen

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 foreslår de å øke taket i tilskuddsordningen fra 220.000 til 225.500. En økning på 2,5 %. 

Auka makstak i tilskotsordninga for sysselsetting av sjøfolk - regjeringen.no

At Regjeringen kaller dette en satsing for å holde oppe rekrutteringen og norsk maritim kompetanse er dessverre et mageplask.

Det er positivt at taket blir justert noe opp, men det er hverken justert opp mot prisvekst eller forventet lønnsvekst. Det er dessverre langt unna lovnadene i Hurdalsplattformen. Norge trenger norske sjøfolk nå.

Tilskuddsordningen har siden innføringen på 1990-tallet bidratt til å opprettholde norske arbeidsplasser på norske skip, samtidig som den har bidratt til å sikre norsk maritim konkurranse og videre rekruttering av sjøfolk bosatt i Norge. En stabil ordning bidrar til en sikrere hverdag både for sjøfolk bosatt i Norge og for rederiene, og det er derfor helt nødvendig at denne ordningen bevares og styrkes.

Norske lønns og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann

Det er viktig at Regjeringen nå legger fram et lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann. Det kan være behov for ulike løsninger for ulike segment, alle må ikke nødvendigvis behandles likt. Men at løsningene for alle segmenter ikke er klare, må ikke forsinke de som er klare fra å legges frem.

Vi forventer at reguleringen sikrer norske sjøfolk tilgangen til det norske arbeidsmarkedet på norsk sokkel og i norske farvann, sikrer nasjonen nødvendig maritim kompetanse som er avgjørende for utvikling av nye næringer i havrommet, teknologiutvikling og den grønne omstillingen og bidrar til bosetting og næringsutvikling i hele landet.

Rekruttering av norske sjøfolk – samfunnssikkerhet og beredskap 

Regjeringen foreslår midler til å opprette 1000 nye studieplasser ved fagskolene i 2025.

Det er stort fokus på samfunnssikkerhet og beredskap i dette statsbudsjettet gjennom økt finansiering til forsvaret. I den sammenheng er vår mening at vi er totalt avhengige av å ha norske sjøfolk både i forsvaret og den sivile flåten.  

Regjeringen har et ansvar for å rekruttere flere norske sjøfolk. Det er dessverre stor mangel på maskinister og elektrooffiserer. 

De maritime utdanningsinstitusjonene må få på plass en sterkere finansiering. 

Dnmf anser det for avgjørende å sikre nødvendig norsk maritim kompetanse og nordmenn om bord på norskregistrerte skip, for at samfunnssikkerhet, beredskap og forsvar av landet skal være forsvarlig. Vi mener det må stilles krav til norske sjøfolk om bord på norskregistrerte skip som vil benyttes i skarpe oppdrag eller oppdrag knyttet til Norges samfunnssikkerhet.

Dnmf mener også at myndighetene må stille krav om norsk jurisdiksjon, norsk mannskap og norske lønns- og arbeidsvilkår om bord på skip og tjenesteleverandører som skal levere beredskaps- og samfunnssikkerhetsløsninger for Norge. Dette må ligge til grunn når offentlige kontrakter er ute på anbud. 

Det er arbeiderne som er stasjonert rundt i landet som skal stå for denne sikkerheten og gjennomføre beredskapsarbeidet når situasjonen krever dette. Dette setter krav til kontinuerlig opplæring, øvelser og utvikling. Dnmf er derfor opptatt av å sikre nasjonale satsinger på kompetanseheving i arbeidslivet, som sikrer en oppdatert og nødvendig kompetanse hos den enkelte som skal ivareta disse oppgavene.

Regjeringen har satt av flere midler til forsvarsektoren. En økt satsing på maritim kompetanse kan gi norsk maritim næring mulighet til å være med på viktige prosjekter innen logistikk og beredskap, noe som kan skape arbeidsplasser og vekst for våre medlemmer, hvis Regjeringen satser på den maritime kompetansen vi bør ha i Norge. 

Rettferdig omstilling i forbindelse med det grønne skiftet

For å nå klimamålene Regjeringen har satt seg, har Regjeringen kombinert krav og støtteordninger i sin satsing på grønn skipsfart. Derfor innfører Regjeringen krav til nullutslipp for ferger fra 1. januar 2025.  

Styrka satsing på nullutslepp for ferjer og hurtigbåtar - regjeringen.no

Rettferdig omstilling har vært, og blir, en stor kamp fremover som Dnmf vil kjempe videre for. Det er viktig at myndighetene i sine anbudsprosesser har strenge krav til den omstillingen som skal finne sted.  

Gjennomføringen av det grønne skiftet i havrommet og utvikling av nye næringer og arbeidsplasser krever en tydelig satsing på kompetanse, utdanning og etter- og videreutdanning og at det settes av nødvendige midler til dette.

Dispensasjoner hviletid

Hvert eneste år er det fergekaos. Det norske maskinistforbund er svært overrasket over at Regjeringen i sitt statsbudsjett ikke har noe forslag til løsning på dette. Dnmf ber om at dispensasjonene avsluttes.

– De dispensasjoner som nå er gitt må trekkes umiddelbart. At Regjeringen nå velger å overprøve Sjøfartsdirektoratet ved å gi rederiene dispensasjon fra hviletidsbestemmelsene, er nærmest skandaløst. Dnmf opplever nå at arbeidstakernes helse settes på spill, sier Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Det norske maskinistforbund.

Vi må ha nok bemanning til å håndtere de nye energiformene, og vi må ha den nødvendige kompetansen. I denne settingen er vi opptatt av at det ikke gis dispensasjon fra HMS-bestemmelser, og vi heier på og støtter Sjøfartsdirektoratets arbeid med å få rederiene til å overholde bestemmelsene. Det grønne skiftet skal ikke gjennomføres på bekostning av vår helse

Gods

Dnmf synes det er synd at Regjeringen ennå ikke har fått på plass en god støtteordning for gods fra vei til sjø. Dessverre går satsingen helt feil vei. Regjeringen legger igjen til rette for en nedgang i veibruksavgiften, denne gangen på hele 10 %! Samtidig øker CO-2 avgiften for mineralolje i skipsfarten med 19,6 %. Stortingsflertallets klare målsetning om å satse mer på sjøtransport, bortfaller helt med dette.