05.01.2017 
​Stadig flere rederier har nå innsett at det er ETO-sertifikat elektrikeren om bord må ha for å kunne fortsette å arbeide selvstendig i henhold til sin stillingsinstruks. Sjøfartdirektoratet har nå også presisert at det ikke er noen uenighet mellom Sjøfartsdirektoratet og Det norske maskinistforbund om at høyspenning i henhold til STCW-konvensjonen er 1000 volt også på komponenter for å sikre driften av fartøyet.

 Videre har de nå nylig åpnet opp for at alle elektrikerne nå kan benytte seg av ERM- bedømmelse om bord på lik linje som øvrige maskinoffiserer og de med det gamle norske ETO-sertifikatet. 

Videre har de sett at mange av ulike årsaker enda ikke har fått nødvendige kurs til å søke om sertifikat iht. STCW 78 og har dermed opphever søknadsfristen 1.1.2017 for ferdighetssertifikatene matros, motormann, skipselektriker og kompetansesertifikat for skipselektrikeroffiser.

I tillegg vil havnestatskontroller (PSC) ha en pragmatisk og praktisk tilnærming til kravet om at alle skal ha sertifikater etter nye regler ref.  IMO MSC.1/Circ.1560

Dermed kan en si at ting begynner å ramle på plass etter 5 år, dog noe sent – dramatisk sent for enkelte – dessverre.

I alle sertifikatspørsmål henvises det til sjøfartsdirektoratets hjemmeside hvor du finner alt du trenger: https://www.sjofartsdir.no/

Odd Rune Malterud
Fagsjef
orm@dnmf.no