Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
Logg på

Skip Navigation Linksytre-indre-miljø-seafarers-fuel-kompetanse

Ytre eller indre miljø?

28.05.2020

​​

De aller fleste er opptatt av det ytre miljø og tenker ikke på det indre miljø, spesielt for maskin besetningen og beredskaps personell som skal operere og behandle alle typer av såkalt grønn energi til fremdrift.

Olje kan vi, likeså beredskap og kompetanse en må ha for å kunne drifte sikkert og begrense uønskede hendelser, men hva med batterier, hydrogen, etanol, ammoniakk, gass mm som ofte via en brenselselle plassert på skipets høyeste punkt, testet ut i laboratorier med 20 garder C og normalt trykk - og ikke i et skipsmiljø?

Med bakgrunn i IMO krav om max 0,5 % svovel, (som også er et smøremiddel som må erstattes av hva?) fra 2020 er ideene mange for å redde verden, men oftest ikke sikkerhetsmessig gjennomtenkt, i alle fall med tanke på det indre miljø – mennesket.

ITF Maritime Safety Committee jobber med disse spørsmålene opp mot IMO og deltar på samtlige møter og i korrespondanse grupper ang. klargjøring og utvikling av regelverk innen bla.: Marine Plastic Litter from Ships, Black Carbon, Emissions Energy Efficiency Design Index (EEDI), Fire Protection.

ITF MSC har følgende prioriterte prosjekter med tilhørende statement til bruk både nasjonalt og internasjonalt: Human element, Manning, STCW/ STCW-F, Ship automation og Environment and issues affect seafarers safety, sistnevnte kan du lese herENVIRONMENT AND ISSUES AFFECTING SEAFARERS SAFETY.pdf.

Det er likeså gitt i oppdrag til ITF MSC og satt av en betydelig sum til en undersøkelse og rapport angående Green House gasses (GHG) Environment and issues affect workers safety fra neste år, slik at dette aspekter kan presenteres mer vitenskapelig.

Situasjonen med nye energikilder, automatisering, færre mannskap og økt krav om kompetanse må vi alle stå samlet om, slik at sikkerheten ikke blir sveket, men styrket!

Se også;

Information paper New fuels and Seafarers competences_0.pdf

Clearing the air – how unions are working to ensure battery-powered vessels are safe as well as green

 

​ 

Mer informasjon, kontakt:

Assisterende direktør & fagsjef
Odd Rune Malterud
E-post: orm@dnmf.no
Mobil:   +47 913 21 563​