Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
Logg på

Skip Navigation Linksdåp-ampere

Verdens første batteridrevne ferge har fått navn

24.10.2014

Den er den største bil- og passasjerfergen i verden som skal drives frem av strøm, og den grønne teknologien er norsk. Norled-fergen MF «Ampère» er klar til å settes i rute etter nyttår.

- Dette er et viktig steg framover for den maritime næringen, sa næringsminister Monica Mæland (H), da hun torsdag døpte den nye batteridrevne bil- og passasjerfergen MF «Ampère» til rederiet Norled. Fra 1. januar skal fergen settes inn i E29-sambandet mellom Oppedal og Lavig i Sognefjorden.

Dette er verdens første batteridrevne fergen av denne størrelsen, og den vil ha nullutslipp av blant annet CO2 og NoX. Fergen koster rundt 200 millioner kroner å bygge og vil kunne ta 120 biler.

Teknologien er utviklet av Siemens-miljøet i Trondheim, og dette er første gang man bygger et system av denne typen til en stor ferge. De 120 batteripakkene på MF «Ampère» blir ladet av en egen ladestasjon hver gang fergen legger til kai i Lavig og Oppedal. I desember skal dette systemet med ladestasjoner og sugekopper testes ut, før fergen settes i rute i januar.

Fergen har gjennom en navnekonkurranse fått navn etter den franske fysikeren og matematikeren André-Marie Ampère som utviklet det teoretiske grunnlaget bak forståelsen av elektromagnetismen.

Fartøysjef Steinar Johnsen sa etter dåpen at han tror det skal gå greit å bytte fra olje til batteri for mannskapet.

- Prinsippet er det samme. Vi skal frakte passasjerer og biler fre A til B, sa Johansen.

Sivilingeniør Ketil Aagesen fra Siemens i Trondheim har vært med til å utvikle systemet som skal drive MF «Ampère».

- Dette er et spennende prosjekt som vi gleder oss til å få satt i gang. Vi har jobbet med å finne en løsning som skal sikre at fergen har nok strøm, og vi har også bygget ladestasjonene slik at vi kan koble oss på dagens strømnett, uten at det må utvides for å kunne levere den strømmen vi trenger, sier Aagesen.

Fergen er laget i aluminium. Med første øyekast ligner den på andre ferger som Norled har, men under dekk er den annerledes. I hver ende av båten er det plassert batteripakker, som mellom hver tur lades fra egne ladestasjoner på land.

Sveinung Fagervik, som er hovedtillitsvalgt for DNMF-medlemmene i Norled var dåpen også en stor dag.

- Dette er et spennende prosjekt, og det er en stor dag å se at vi har kommet i mål, sa Fagervik etter dåpen. Det var hans egen datter, den 11 år gamle Tuva Tvedterås Fagervik som fikk æren å overrekke blomster til næringsministeren etter at fergen hadde fått navn.  

Tekst og foto: Jogvan Gardar

Ampere_fotoJHGardar.jpg

Den batteridrevne fergen «Ampère» ved dåpsseremonien på Omastrand torsdag. Fra venstre:  fartøysjef Steinar Johnsen, gudmor Monica Mæland, blomsterpike Tuva Tvedterås Fagervik, styreleder i Stavangerske Yuhong Jin Hermansen, administrerende direktør Ivan Fossan i Norled, og administrerende direktør Ivar Gaute Kolltveit ved Fjellstrand verft. Foto: Jógvan H. Gardar