Hopp over båndkommandoer

Skip Navigation LinksFelles-uttalelse-om-pensjonsbruddet

Felles uttalelse om pensjonsbruddet

03.05.2016
De fire arbeidstakerorganisasjonene LO, Unio, YS og Akademikerne kommer i dag med en felles uttalelse om pensjonsbruddet: Forhandlingene mellom arbeidstakerorganisasjonene og Arbeids- og sosialdepartementet har brutt sammen
Årsaken til sammenbruddet var at statsråd Anniken Hauglie ikke ville forhandle på vanlig måte med arbeidstakerorganisasjonene om en endret tjenestepensjonsordning i offentlig sektor. Det betyr at arbeidstakerne ikke gis anledning til å ta stilling til en ny løsning for fremtidens pensjonsordning gjennom for eksempel en uravstemning.

Arbeidstakerorganisasjonene beklager at statsråd Hauglie ikke har villet følgearbeidslivets ordinære spilleregler for hvordan ting avtales, nemlig gjennom tariffoppgjørene. Vi var langt på vei enige om behovet for å se nærmere på offentlig tjenestepensjon. Vi var også langt på vei enige om viktige prinsipper for en ny ordning. Det man til slutt ikke greide å enes om var hvordan prosessen skulle avsluttes.

Det er oppsiktsvekkende at regjeringen velger å la forhandlingene bryte sammen på dette grunnlaget. Det arbeidstakerne krever er nøyaktig samme prosess og prosedyre som det var enighet om i 2008/2009. Det er også helt i tråd med Stortingets pensjonsforlik av 2005 som sier at den endelige tilpasningen skal skje gjennom forhandlinger mellom partene i offentlig sektor, mener LO, Unio, YS og Akademikerne.

Sammenbruddet innebærer at det ikke blir endringer av tjenestepensjonsordningen for ansatte i offentlig sektor denne tariffperioden.

Les også Pensjon må forankres hos medlemmene