Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold
Logg på

Skip Navigation Links131008_debatt-regionskonf

Hvem skal bemanne fartøyene?

08.10.2013
Alle vil ha en maskinsjef! Derfor må vi også ha de stillingene som ligger på lavere nivå.

debatt_DSC5238_w.jpg

 

Under Regionkonferansen var det enighet om at maritim næring må stå sammen for å rekruttere og beholde sjøfolk.

Hege Solbakken (fra venstre) , daglig leder i Maritimt Forum, ledet debatten.

Deltagere var Helge Otto Mathisen fra ColorLine, Margitt Tømmerbakk, Rolls Royce Marine, Torkel Torkildsen, Hurtigruta og Hilde Gunn Avløyp i DNMF. 

 

Foto: Vigdis Askjem ​

 

 - Det sa generalsekretær Hilde Gunn Avløyp under Regionkonferansens andre dag da debatt om rekrutteringsstrategier og tiltak på programmet.

Når nytt skoleår startet opp nå august, sto mer enn 200 kvalifiserte søkere til maritime lærlingplasser uten arbeidskontrakt. Hvis de får lærlingekontrakt og kommer seg til sjøs vil det ta mange år før de har sertifikater på maskinsjefnivå. 
- Det skjer nå en kannibalisme fra offshore service til rigg. De bidrar ikke til rekruttering. Internasjonalt er det også en underdekning av senior maskinister. Rekruttering er ikke i samsvar – hverken i Norge eller internasjonalt. Innenriksnæringen har også forsømt seg på rekrutteringssiden, sa Avløyp.
Direktør Torkel Torkildsen fra Hurtigruta og styreleder NHO Sjøfart mente Hurtigruta har tatt sin del av oppgaven.
- Næringen må jobbe mer sammen om rekruttering, sa han.
 
Treghet
Torkildsen har store forventinger til ny regjering angående avtaler med fylkeskommunene.
- Det må være garantert lærlingeplasser. Det mangler også plasser på fagskolene for kvalifiserte søkere dit, sa han.
- Vi vi må finner måter å nyttiggjøre maskinister som har klasse 4. sertifikat.  Dessuten må sjøfolk som seiler en til få opptjent mer enn seks måneders fartstid. Svaret har nå Sjøfartsdirektoratet ruget på i mer enn ett år. Dette tar altfor lang tid, sa Torkildsen.
 
Privat utdanningssenter
- Vi trenger folk! Det hevder Helge Otto Mathisen, konserndirektør Kommunikasjon og Samfunnskontakt i ColorLine.
Han representerte Europas ledende rederi innen cruise og transport med base i Sandefjord. Det skal være landets største lærlingebedrift.
- Men alle er ikke fra Ulsteinvik, sa han, og etterlyste mer samarbeid og økt nettverk om rekruttering i næringen.
Ønsket nå er å etablere et privat kompetansesenter i Sandefjord for opplæring av fremtidens sjøfolk.
- Men det er usedvanlig tungt. Det er en industriell analfabetisme på Østlandet – sammenlignet med Vestlandet, sa Mathisen.
 
Ser til utlandet
På den andre siden av næringskjeden og landet, deltok Margitt Tømmerbakk, senior HR Business Partner – Offshore Rolls Royce med bortimot 3000 ansatte i Møre og Romsdag. 
- Vi er en ingeniør- og teknisk tung bedrift, og tar dere maskinister imot med åpne armer når dere er lei av å være på sjøen. sa hun.
Rolls Royce Marine er totalleverandør på maritim side.  De jobber kontinuerlig for å få inn nyutdanna og folk med erfaring og kompetanse.
- Maskinister er en verdifull gruppe for landbasert maritim industri. Tilgangen er så lite at vi nå må se mot utlandet for å få kompetent arbeidskraft, sa Tømmerbakk. 
 
Felles løft
DNMF bidrar med ressurser og kompetanse til Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse. Næringen må være attraktive i forhold til ungdoms utdanningsvalg, sa Avløyp.   
- Man må jobbe sammen og hele næringen må ta ansvar i forhold til rekruttering. Vi må være enig om at alle må løfte.